קורות פסיכו-דהרמה

בגיליון אוגוסט 2010 של מגזין חיים אחרים, מקבוצת מוטו, הופיע במדור "סקירת מכללות" מאמר שכתבו פרופ' יעקב רז ונחי אלון על הקמת פסיכודהרמה. המאמר מופיע כאן באדיבות "חיים אחרים,  www.ifeel.co.il

 

שנינו, נחי אלון ויעקב רז,  פגשנו את הבודהיזם, כל אחד בדרכו, במסעותינו בארצות אסיה. רז, פרופסור באוניברסיטת ת"א בחוג למזרח אסיה, סופר ואומן, ונחי, פסיכולוג קליני,  חשנו, בדרכים שונות,  שהפגישה הזו שינתה במובנים רבים את חיינו. אצל נחי היא  עוררה סוגיות רדומות בחייו. הבודהיזם התגלה כמקור של ריבוי עצום של דרכי סיוע, ושל התמרה של התודעה. הוא גילה כי תחומים שונים שנפרדים זה מזה בעולם המודרני  – פילוסופיה, פסיכולוגיה, אתיקה, אקולוגיה, מדעי הטבע והאדם – מצויים יחד בשדה מאוחד של תורה אחת. אצל רז הפגישה עוררה תמורה עמוקה בצורת ההתבוננות בחיים ובאופנים שאפשר לחיות את החיים, בלא העריצות של עיוורון, פחדים, צמא והשתוקקות שאין להם תוחלת.

 וכך חברנו שנינו, להקים את 'פסיכו-דהרמה' כמקום שחוקר ומיישם את עושר התובנות, ואת טכניקות ההתבוננות והעשייה הבודהיסטית, לא מחוץ לחיים אלא דווקא בתוך החיים המודרניים – בתחומי הסיוע, והטיפול, בשדה הארגון והעסקים, בעולמות הרפואה, המעורבות החברתית והפוליטיקה. זאת לא באופן תיאורטי אל מתוך התנסות ואמונה – מלווה בבדיקה מתמדת –  שתורת-הנפש הבודהיסטית יש בה השלמה רלוונטית לחיינו כאן ועכשיו.

 לאורך השנים, בתחילה בנפרד ואחר כך, עם הקמת פסיכו-דהרמה, ביחד, קיימנו מאות סדנאות התנסות, קורסים ותכניות לימודים, חקרנו וכתבנו לגבי אפשרויות של התרומה של תורת הבודהה לעשיית טוב בעולם. במשך הזמן הצטרפו אלינו מורים נוספים, חלקם ממתרגלי הבודהיזם בארץ, וחלקם תלמידים שלנו שצמחו להיות מורים. למרות שבאנו ממסורות שונות של הבודהיזם (זן, בודהיזם טיבטי), הצלחנו לפתח ביחד את המשותף, גישה חילונית מותאמת לימינו, שאינה נזקקת לטכסים או לסמלים בודהיסטיים על מנת להביא משם את החוכמה ואת החמלה לתוך החיים.

 הניסיון הזה הוכיח, וממשיך לעשות כן,  שהדרך (הדהרמה) הבודהיסטית איננה רק דרך ל'טיפול' במצוקות החיים,  אלא גם דרך לתמורה, לטרנספורמציה עמוקה אצל מי שמתאמן בה. מגמות חברתיות של השנים החדשות מצביעות על כך שקיים בארץ ובעולם, צמא גדול לחיי עומק ורוחב, חיים שלמים שאינם מצמצמים את הגדרת קיומו של האדם, אלא מאפשרים ראייה וחיים מעשיים של עומק ומשמעות. בראייתנו,  העולם הקרוי 'רוחני' והעולם המעשי אינם נפרדים. האימון הבודהסיטי היה לנו פרקטיקה לא פחות מאשר ראיית עולם, פילוסופיה, אסתטיקה. הוא היה למעבדה מעשית לאפשרות לחיות ביומיום חיי עומק.

 בשונה, ובמקביל, לעבודה בקבוצות מדיטציה וללימוד העיוני באוניברסיטאות, התחלנו לפתח שיטות עבודה שמשלבות את תורת-הנפש הבודהיסטית כדרך אימון המרחיבה ומעמיקה את עולמם של מטפלים – פסיכולוגים, יועצים,  ומטפלים מגישות שונות –  בלא להחליף ובלא לסתור את עבודתם המסורתית. העבודה שפותחה מסייעת לטפח תמורה מעמיקה בעולמם של המטפל והמטופל, לעומק ולרוחב, בדרכים שאינן מקובלות בעולם ההכשרה והמעשה הטיפולי.

משנה לשנה התרחבה הפעילות. תוכנית של שנה היתה לתוכנית בת שנתיים ואחרי כן לתוכנית תלת-שנתית, כולן מבוססות על תפיסת לימוד התנסותית-עיונית. כמה מהקבוצות המשיכו את העבודה עם מורי 'פסיכו-דהרמה' למשך שבע שנים. לפני שנתיים החל להתפתח 'מרחב הסיוע' של 'פסיכו-דהרמה', ובו יש קבוצות עבודה טיפולית ועבודה פרטנית בדרך הבודהיסטית. תכנית נוספת,  "אמנות הטיפול של הבודהא"  לומדת על יסודות הטיפול בהשראה-בודהיסטית מתיאורי מקרה שבהם הבודהא הוא המטפל והמסייע.  מסיפורים אלו אפשר לגלות מה כוחם של עקרונות הבודהיזם, ויותר מזה-של חכמת המעשה של הבודהיזם כדי לעזור לאנשים לקבל באופן עמוק את מכות החיים הבלתי נמנעות, בלי להוסיף לכך את הסבל הנוסף של הסיפורים שאנשים מספרים לעצמם על מכות אלו.

 לפני מספר שנים נפתחו קבוצות לקהל הרחב; אלה נקראו אימון לחיים בגישה בודהיסטית. משתתפים בקבוצות אלה אנשים מעולמות מקצועיים מגוונים, בעלי מקצועות חופשיים, שכירים – שבאו לסדנאות ארוכות טווח שבהן עברו את האימון הבודהיסטי בדרך שיטתית, בגישה התנסותית-עיונית, תוך כדי חיבור מתמיד לעולמו האישי והמקצועי של הלומד.  נפתחו קבוצות מדיטציה, ריטריטים של התבוננות ולמידה, ימי עיון בנושאים מגוונים, וסדנאות נושא עם מורים, עובדים סוציאליים, מטפלים, ועוד.

 הכרות עם חוכמת העולם הבודהיסטי  נעשית גם על ידי סיפורים ממסורות שונות, לצד לימוד העקרונות המופשטים, כמו בקורס סיפורי טבע הבודהה,  על ידי אימון באמצעות כתיבת שירה (הייקו), ובאמצעות סדנאות המשלבות תנועה ומדיטציה.

 בשנתיים האחרונות החלו גם לימודים של קבוצות של עובדים ומנהלים מהמיגזר העסקי. קבוצות אלה, העוסקות במפגש עם עולם העבודה, בהתמודדות עם חוסר ודאות, יוצרות שיח מעשי בין עולם העבודה והעסקים, לבין התובנות, ראיית העולם ואופני האימון הבודהיסטי, תוך חקירה בדילמות של רווח ורוח, יחסים תוך וחוץ ארגוניים, האפשרות ליישום ערכים אישיים בעסקים ועוד.

 במשך השנים התפתחו בבית הספר גם סדנאות מיוחדות העוסקות בשאלות קיומיות שונות, כגון שאלת המוות. קורס כזה, המתקיים כבר פעם שנייה, נקרא 'שנת חיי האחרונה', ובו עוסקים הלומדים בפנים שונות של איכות החיים תוך ידיעת המוות, הפחד ממנו, ונוכחותו המתמדת בחיינו. שאלה קיומית אחרת היא של הקלקולים בחיינו ואפשרויות התיקון שלהן, בסדנה שנקראת "על התיקון".

 הלומדים בבית הספר שלנו באים ממגוון גדול של גילים, מגזרים, מקצועות, דתות  ותחנות חיים. לומדים בבית הספר צעירים בשנות העשרים-שלושים שלהם, אנשים באמצע החיים וגם אנשים מבוגרים יותר, שעשו כבר את דרכם המקצועית ומבקשים העמקה של חייהם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חדשות פסיכו-דהרמה, נחי אלון, פרופ' יעקב רז, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על קורות פסיכו-דהרמה

  1. פינגבאק: יעקב רז ונחי אלון: קורות פסיכו-דהרמה — pdharma

  2. פינגבאק: יעקב רז ונחי אלון: קורות פסיכו-דהרמה — pdharma

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s