על התיקון: חלק ב' של המאמר על המשט הכושל – נחי אלון

פרשת הספינות מאפשרת לנו להדגים את עקרונות התיקון החד צדדי מתוך עמדת כוח , שהצגנו במאמר נפרד, ברמה קונקרטית. שוו בנפשכם שראש הממשלה מדבר על הפרשה.  בנאום יש חלק אינפורמטיבי, אבל משובצים בו גם הרעיונות הבאים:

1.      ” …המקרה הטראגי  רק מחזק את נחישותנו ללכת בעת ובעונה אחת בשני הנתיבים מקבילים:    להגיב על איומים שונים  על ריבונותה ושלומה של מדינת ישראל; ובו בזמן, ליזום באומץ צעדי תיקון שיסייעו לרפא מן השורש את הסכסוך הממאיר בו אנו שרויים.  אל לנו להשאר בגדר "מגיבים צודקים" בלבד; הבה נהיה גם "יוזמים חכמים".  אין האחד מנוגד לחברו.  אדרבא, הם מעצימים זה את זה. 

2.      לא היה בכוונתנו לפגוע באזרחים שוחרי שלום, גם אם הם מפירים את חוקינו. אנו מצרים מאד על התוצאה שהתרחשה. אנו מאמינים כי רוב משתתפי המסע היו שוחרי-טוב בלתי-אלימים, שהתכוונו לטוב.  אנו מעריכים את כוונותיהם גם אם אנו מתנגדים למעשיהם.   אבל אנו יודעים גם שחלק מהמשתתפים באו בכוונות אלימות  ושבין מארגניו יש כאלו המשתייכים לארגונים עוינים לישראל.  את הראשונים נשחרר   בהקדם, מבלי להטיל עליהם אחריות לאלימות. תידרש כמובן בדיקה שתבחין בין אלו לאלו, וידרש זמן מה.     

3.       כפי שנהוג בקרבנו,  נבדוק בלא משוא פנים את   שרשרת האירועים שהובילה לאבדן חיים ופציעות בקרב משתתפי המשט. את התוצאות השלמות של החקירה נפרסם בהקדם.    בגלוי ובאומץ .  ננתח את האחריות המוטלת על כל אחד מן הצדדים, ולא נהסס לקחת על עצמנו אחריות לשגיאותינו, אם היו כאלו.  

4.      גם אם מוטלת האחריות הכבדה על אלו ממשתתפי המשט שפעלו באלימות,  הרי אנו   כמדינה ריבונית, נוטלים על עצמנו  אחריות כוללת, מתוך עמדת כוח, לא רק לארצנו ותושבינו ,  כי אם גם לשלום אותם משתתפי המשט שכוונותיהם טהורות. לכן החלטנו להציע טיפול רפואי ושיקומי לפצועים, בישראל, ועל חשבון מדינת ישראל.

5.      אירעו בעבר מקרים רבים בהם נפגעו פלסטינים חפים מפשע בפעולות צבאיות שלנו.   חוקי מדינת ישראל אינם מחייבים מתן פיצוי לפלסטינים נפגעי פעולות לחימה.  עם זאת, החלטנו מיוזמתנו, מתוך רצון טוב ובאופן בלתי תלוי באירע הספינות,  להקים קרן בת — –דולרים, אשר תבטיח  מענק כספי צנוע לנפגעים כאלו ולמשפחותיהם, לשם הקלת השיקום. החלטה זו נובעת מראייה הומניטארית , ואינה בגדר נטילת אשם על האסון שפקד את הנפגעים. אין היא גם בגדר תקדים לאירועי עתיד.  המוטבים הראשונים של הקרן הזו יהיו נפגעי המשט ומשפחות החללים. 

6.      איננו רוצים בהרעבת תושבי עזה או בהצרת צעדיהם.  כל שאנו רוצים הוא לוודא שאינם עושים שימוש עוין מאספקה שהם מקבלים. לכן, בשיתוף עם מוסדות בינלאומיים , נפתח תוך ——-שבועות מסוף  יבשתי שאליו תוכל להגיע אספקה ממדינות, מוסדות וארגונים בעולם. לחילופין יוקם מסוף דומה במצרים , שאספקה דומה תעבור דרכו.  יבנו מנגנוני פיקוח שיבטיחו   שאמצעי לחימה לא יעברו דרך המסוף.  אנו יודעים שיהיו כאלו שינצלו את המצב שניצור כדי להערים עלינו ולהעביר אמצעים עוינים.  אנו חזקים די הצורך כדי לעמוד בסיכונים אלו.  ”

פוסט זה פורסם בקטגוריה נחי אלון, תגובות אקטואליות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על על התיקון: חלק ב' של המאמר על המשט הכושל – נחי אלון

  1. משה משה הגיב:

    לנחי אלון,

    איני קשור לחוכמת המזרח ומאמרך על שני חלקיו התגלגל לידי בעקיפין.
    המאמר מציג באופן תמציתי ומקיף את אופיו של המאבק שבו אנו נתונים עכשיו. אם כי כבר מספר שנים ההבנה שהמאבק הנוכחי אינו רק צבאי אינה לגמרי זרה לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות, הרי לא נתקלתי עדיין בהצגה כה שיטתית ומקיפה של הנושא, וברור גם שהבנה זו לא ממש הופנמה על-ידי מקבלי ההחלטות – ראה התנהלותו מלפני ימים ספורים של הדוב בחנות החרסינה.
    לאור האמור לעיל אני מקווה שלא תסתפק בפירסום המאמר בבלוג שלך אלא תעשה מאמץ להביאו לציבורים רחבים יותר.
    לטעמי האישי יש מקום לשיפוצים קלים כגון: עידכון נקודות מסוימות לפי המצב האקטואלי של הדברים, הכנסת האלמנט של הפעילות החשאית (מה דעתך עליה?), שהרי לוא מצאו דרך לחבל במנועים כפי שכבר עשו בשנת 1988 כל ההתרחשות הייתה בכיוון שונה (בכיר במטכ"ל טען שכך היו מסתכנים באסון הומאניטרי ולא היא – זו הייתה יכולה להיות הזדמנות להפגין דאגה וטיפול הומניטרי בנוסעי הספינה. גם טענתו שהאונייה גדולה מדיי לפעולה מסוג זה מוזרה – מי שיכול לפגוע ביכולת הגרעינית של אירן, יכול גם למצוא דרך לשתק ספינת נוסעים בלי לסכן את הנוסעים, אף אם הדבר דורש השקעה כספית ואחרת). ולבסוף, הייתי מכניס הסתייגות בהשוואה להעפלה הבלתי ליגלית. אנחנו לא עשינו זאת כהפגנה פוליטית אלא כצורך אמיתי, מה גם שהיה מדובר בפליטי השואה. לעומת זאת הרעב בעזה הוא כנראה יציר התעמולה הפלסטינית (המוצלחת!), ובכל מקרה, ממשלת ישראל הודיעה שניתן להעביר את המשלוח דרך אשדוד.

    בהערכה רבה,

    משה

כתיבת תגובה